Playlist lagu ada dekat bawah.. scroll down la kejap! and activate the playlist untuk lagi syok!:)

Sunday 25 December 2011

Suka Duka 1 Cendekia 2009 :)

Assalamualaikum semua!..
Just nak rewind balik masa-masa aku dengan Cens dulu.

Back in 2009, hari pendaftaran pelajar tingkatan satu. pagi tuh, aku datang dengan ayah aku..malam tuh,aku tak dapat tidur sangat sebab excited dan cuak..bile masuk sekolah baru,aku kena berkenalan dengan ramai kawan baru,cikgu-cikgu baru dan persekitaran sekolah yang baharu..tapi aku still sayang sekolah rendah aku.huhu.

Apepun, pagi tuh aku bertolak pukul 7.30 or lebih kurang time tu lah. Sampai kat sekolah, memang banyak sangat kereta kat luar dan dalam kawasan sekolah. Aku pon bergerak menuju ke foyer A bersama ayah aku..pakai baju putih seluar hijau. excitednyer.haha. bile check dekat senarai nama kelas yang ada dekat situ, nama aku ada dekat kelas "1 Cendekia" dan aku berfikir sebentar.

"Ape ke pelik benor name kelas nih?"

Berpandukan singboard kelas yang ditampal kat dinding bangunan sekolah, aku dah ayahku pon make our step to tingkat 4. sepanjang naek tangga blog seri putra tuh,rasa macam nerves gilerr..my heart was beating Bom bom bim bam bim bum bum bum..

Bila sampai dekat pintu kelas 1 Cendekia, aku nampak macam semua student perempuan. Betul ke nih? lepastu ayah aku suroh aku masuk cari tempat duduk sebab dia tengah que nak bayar yuran. Bile masuk,macma beaselah, semua pandang. aku pon controll laa..haha.jalan se-confident mungkin ke tempat kosong..aku pun menuju lah ke tempat paling belakang nombor 4 dari kiri kelas. Bila makin dekat,aku kenal lah budak sebelah aku.haha. Ashraf budak Seksyen 7. aku kenal dia setahun sebelum tuh. masa pertandingan tilawah. dia dapt Johan. aku dapat Naib Johan.

Dia tak perasan tu aku. bile aku duduk,aku hulur tangan, aku cakap
"assalamualaikum..Ashraf eh?'

bersambung........sila klik "read more" untuk baca.


"waalaikumussalam................EH, IQBAL! HAHA,TAK SANGKA JUMPA KAT SINI"

Sejak dari tuh, aku dah ada kawan. sebab dekat 1 Cendekia, takde sorang pun pelajar lelaki dari sekolah rendah yang sama dengan aku.
Pastu dia kenalkan kawan dia kat sebelah kiri dia. Nama dia Afiq Ramli. sebelah Afiq pulak ade Asyraf. tapi dia kemudiannya berpindah ke Sekolah Alam Shah.

kitorang pon berborak tanpa henti laa..haha.aku ade gak usha sekeliling. tapi tak nampak sangat. semua dok pandang depan. tapi aku nampak aliya. sebab dia dok pusing belakang. dok bercakap dengan kawan dia. aku tak ingat sape. Dia dok tepi dinding sebelah kiri kelas.Kat sebelah kanan aku pulak ade Hanna. tapi aku nampak dia macam kerek. bila aku pinjam pen dia. muka serius je.takut aku. Tapi bila dah kenal 3 tahun,dia ok je.banyak senyum. :)

Aku ingat lagi satu dialog nih:

Aku: ashraf, sape nama cikgu kat depan tuh?
Ashraf: entah,aku tak nampak. Afiq,sape nama cikgu kat depan tuh?
Afiq: erm, entah.....m.a.t..kopi kot..

Kitorang pun gelak..haha.ape ke pelik benor.

a few days after sesi persekolahan start barulah kitorang tahu, name sebenar dia Ustaz Mat Ropi...Sorry ustasz!

Setelah bebincang, ketua kelas kami ialah Aiman. penolong pulak..err. aku lupa. First hari persekolahan., Hari Isnin, minggu 2.minggu 1 tak nelajar.ade orientasi kat dewan.kitorang nak ke Makmal Mathematics.Puan Saeedah menunggu. Tapi kitorang sesat..sebab akak PRS tak tunjuk kat kami makmal math mase orientasi.huhu. kitorang ikut je lah Aiman. tapi dalam Line macam budak sekolah rendah.macam anak itik. (bila dah naek form 3, jarak orng pertama dengan  orang terakhir mase nak gi makmal, jauh giler..selang 5 minit kot). kitorang ikut je lah aiman bawak kitorang naek turun bangunan.setelah 25 minit berlalu,barulah jumpa Makmal math.Huh. masuk je,Kena marah dengan Puan Saeedah sebab lambat.

Hari isnin, minggu ketiga. ( if not mistaken) laa..
Pertama kali PJ, kalau diikutkan, kelas 1cen ade banyak star. Macam Manchester City. ade Amar,Pidot,Paan,Aiman,Akmal Adli, Afiq mase ni tak menyerlah lagi. and ramai lagi lah.. Tapi biaselah, bile tak kenal, semua nak maen solo. Tak guna la ada banyak start pon.

Kelas 1 cen kemudiannya diuruskan oleh Puan Saeedah. Waa, garang seyh. Bila dia check attendance, semua ada, kecuali Ahmad Muntazar. dia tak ada sejak start sekolah sampai laaaaa....erm,aku lupa lah.hehe.sori. Kitorang pun dengan rasa curious tanya cikgu,

"Cikgu? kenapa Ahmad Muntazar tak datang? dia skola kat skola laen kot."
Cikgu Saeedah jawab:
"Not Ur Bisnez"
Day by day, kitorang tunggu je Ahmad Muntazar. Kenapa dia tak datang sekolah sejak hari first?
Last-last bila muntazar datang, haha.. keciknyer (jahat btol aku.Tapi sekarang dia dah tinggi macam kami).. dia lebih muda dari kami sebab dia lahir 1997. Dia dok UK,tu yg lambat masuk sekolah.

Suatu hari, Puan Normah masuk ke kelas kami, dia mengajar BM. perkara first dia buat bile dia masuk kelas kami ialah arahkan semua pelajar lelaki duduk di 2 barisan paling hadapan. dia kata, ada 3 sebab.

1. Lelaki banyak maen.
2. lelaki lagi rendah dari perempuan (sekarang tidak lagi!! hehe)
3. lelaki kalau dok belakang bukan tengok cikgu mengajar.Dok usha perempuan.

So,aku dok 2nd row dari depan. Belakang aku mursyidah. Sebelah dia Nabihah. Sejak awal tahun tuh,aku rapat dengan nabihah..Dia frendly sangat. aku senang dengan dia. Hari-hari kitorang borak.. Kat skola, kat rumah through Phone.

Then, aysraf pindah, jadi, Zaid duduk sebelah aku.tapi tak lama, tukar dengan Muqri pulak. Mase first day, takde sorang pun budak jalan 3 kat kelas cen. day by day, bilangan mereka semakin bertambah. macam kemasukan kaum cina ke tanah melayu mase zaman penjajahan british dulu.haha

Awal tahun tuh, ade sorng yang grab perhatian aku. Najihah. aku nak kenal dia.tapi tak sempat. dia berpindah ke Maahad. Mase form 2,barulah aku contact balik dia sebab dia ade add Fb aku. pasal ni diam-diam je lah tau..hehe

Then, kelas arab bermula. kitorang kena datang pukul 9.30 untuk KKQ dan seterusnya kelas Arab. Beasenyer,aku ikut ayah aku gi kerja kat Putrajaya pagi tuh, then stay dekat office kejap. pukul 9,ayah aku hantar ke sekolah. tapi aku tak bile dok pejabat ayh aku. nanti ramai orang tegur.

'Ni anak Encik Asri ke?'

penat aku nak menjawab.

bila dah lame sekolah,aku pon mintak ayah aku hantar terus ke sekolah pagi-pagi.

Mula-mula kelas bahasa arab buat dekat surau perempuan. bagi aku sangatlah tak selesa sebab tak boleh nak sandar. bersila dekat lantai..sakit belakang.

Suatu hari,
Mase kelas arab,aku perasan ade sorang budak baru. oleh kerana kitorang sume duduk bentuk U, aku duduk bertentangan dengan dia.. aku usha dia dan aku kagum. dia tumpukan perhatian kat ustazah mase mengajar giler-giler ah..muka serius je.bila ustazah mengajar, dia angguk-angguk,pastu catit nota. Aku kagum.waah.dia ni bukan sudent bease.
p/s: Nama dia Atiah Nadhirah. :)

One day, Kelas bahasa arab habis agak awal. Ustazah ada meeting. Kitorang lepak kat surau sementara tunggu bunyi loceng.Budak perempuan semua dah turun. Lepastuh kitorang dok lompat-lompat cuba nak capai kipas siling kat surau.Bila ingat balik,lawak giler lah..haha. semua lompat kecuali aku, afiq, dan zaid. kitorang duduk kat tepi dinding tuh. Lompa punyer lompat. Ustaz Ridhuan datang. Dia panggil.

"Pelajar!"
 kitorang semua pun keluar..
Ustaz tanya, siapa yang tak lompat,bole masuk perhimpunan. so,aku dengan afiq gerak lah ke tapak perhimpunan. Yang lain semua kena ikut ustaz ke Bilik Guru. Rupanya, bila lompat-lompat kat atas, kat bawah bole dengar dengan sangat jelas. Last-last, kena denda ketuk ketampi dgn kena mintak maaf dengan ustazah yang ada betul-betul kat bawah tempat kitorang lompat tadi.

Mase bulan berapa entah, Form 1 ade pertandingan Choral speaking.. around bulan 3 kot. Semua kelas kena ambil bahagian. tajuk Choral Speaking kitorang ialah Life is Beautiful. aku ingat lagi skit-sikit.nak try?
err...okay.aku lupa starting dia.

Masa salah satu sesi practice time pagi. takde cikgu yang pantau. so kitorang berlatih sendiri. Conductor kami ialah Farhah Aqilah. Mase tu cuaca panas. kitorang dah berlatih banyak round. Sume penat, last-last budak lelaki tak perform,maen-maen, tak serius.. conductor pun merajuk.alahaai..
Practice session Dismiss.

Lepas tuh, mase lepak kat kantin (Boys) kitorang banyak complain pasal budak perempuan. Kitorang cakap diorang terlalu mengarah. Buat macam kitorang ni budak-budak..Pastu aku tak ingat sapa came out dengan idea, nak protes.boikot budak perempuan. Sape yang sokong, letak straw dalam neck tie.haha. aku tak tau simbolik dia ape. Bile jumpa antara satu sama laen,kitorang akan saling menunjukkan straw masing-masing. Taopi tak lama krisis nih. lepas kitorang Menang Tempat Pertama dalam pertandingan Choral Speaking tuh, keadaan kembali Normal.

Sampai lah suatu ketika.Cikgu Baizura merajuk. sebab..urm, aku tak sure. sebab kitorang tak berikan perhatian mase dia tengah bagi penerangan pasal kerja kursus kot.. sepanjang masa dia mengajar, dia dok je kat meja.tak cakap apa-apa. Kitorang sume pun terkesima. Tak tau nak buat ape.Pastu masa dia habis,dia keluar macam tuh je. Kiotrang ingat bende tuh dah berakhir.

Esoknya, Cikgu Baizura masuk kelas then terus duduk..diam.period geo hari tuh sejam. minit by minit cikgu bai still dok situ.tak mengajar pon, kelas sunyi sepi. Tiba-tiba, ade budak perempuan bangun mintak maaf. Cikgu wat tak tau je. Lepastu ade lagi yang gi kat meja cikgu kat depan mintak maaf. Cikgu ckp, bukan awak yang buat salah,kenapa nak mintak maaf.. begitulah yang berlaku sampai habis masa geo hari tuh. Bila cikgu dah cakap macam tuh, budak perempuan buat conclusion budak lelaki yang mintak maaf. So, bila cikgu keluar kelas hari tuh, budak perempuan suruh kitorang gi mintak maaf.

Mula-mula okay,bile takde yang nak bergerak, makin tinggi lah suarenyer. terutamanya Ain Shakinah..sorang-sorang mula keluar. Iqbal Hakim yang dok sebelah aku dan aku yang tinggal. budak perempuan sume dah bising halau kitorang. Tapi, aku stay jgak kat tempat aku,baca buku buat-buat tak dengar. Aku cakap kat iqbal hakim supaya stay. Jangan Hiraukan diorang. Bila budak perempuan dah push gegiler..Iqbal hakim tak tahan. Dia cakap kat aku

"Bal,sori, aku nak pergi jugak."

lepastuh blah macam tuh jee...

tinggal la aku sorang. Aku buat donno je.ade la suara yang marah dan kutuk ak..aku tebalkan telinga je. Aku tak pergi sebab aku tau aku takde kena mengena dengan hal tuh. aku tak buat masalah dengan cikgu bai..Lagipun,aku tak suka orang suruh aku dalam keadaan marah or paksa. dan aku tak reti kan kawal ego aku lagi masa tuh.
(bile da Form 3,aku pikir balik,ape salahnyer kalau aku gi mintak maaf jugak kan?)

Tak lama kemudian, satu persatu antara kami balik ke kelas dengan membawa khabar gembira. Cikgu dah maafkan kami. Rupannya, cikgu tak puas hati dengan beberapa orang diantara kami. Start dari hari tuh, ramai budak perempuan tak suka aku. (aku rase la, berdasarkan reaksi muka deorang bila pandang aku). Sebab aku poyo. Pastu malam tuh, aku ade dapat text dari atiah. aku dah tak ingat ape dia kata. tapi dia marah aku kot. pasal perbuatan aku tu laa.Aku tak reply text dia. tapi aku save no dia.

Bulan 7, Hari kokurikulum. Kelas 1 Cendekia bukak gerai. Sebagai amali subjek KHB elektif PK. Fairuz jadi Project Manager, Aku jadi penolong dia. Bila bincang punya bincang, kitorang jual Spaghetti dan Minuman serta Nugget. Oleh kerana kitorang mendapatkan modal dengan cara sponsor, jadi modal kami ialah RM0. Setiap hasil Jualan ialah untung.hehe.. alhamdulillah at the end of the day, kitorag dapat..okay,sekali lagi aku lupa.. around RM300-RM400 kan?

1 Cendekia ade website tau! haha..ini link dia.

http://cendekiarulez.webs.com

KLIK lah tau!!!
Aku dah tak ingat sape pengasas dia. Tapi Bermula tahun lepas (2010), 2 Cendekia ade Blog Official yang diasaskan oleh aku sendiri serta muqri sebagai rakan author blog. Tapi,lama-kelamaan, author semakin bertambah. kita ada Hamizah, Syafiudin, Ain Shakinah, Atiah.err..tu je kot. Ini Link dia :

cendekiaworld.blogspot.com

Singgah-singgah lah yer!!
Sekian, nanti ade masa aku update untuk 2 Cendekia pulak yer..tapi takde cerita yang menarik sangat masa 2010.

6 comments:

Atiah said...

best! interesting sangat! haha..time tu rupanya..aku pun xingat..patut kau kate muka aku blur eh..haha

Iqbal Asri said...

aku ade cakap macam tu eh? hehe..tak ingat lah.

Atiah said...

ade doh..aku cam"huh..haha" biar je lah..

Iqbal Asri said...

oh. tak perasan plak aku.haha..sweet memories..hehe

Atiah said...

hmm..haah..jadi kenangan time tua2 nanti..=) hee

Iqbal Asri said...

sekarang pun,bila tengok gambar-gambar lama, rasa pilu jee.